Τι περιλαμβάνει το Τάι Τσι Τσουάν; Εκτύπωση E-mail

Παρ’ όλο που στις περισσότερες σχολές η εξάσκηση περιορίζεται μόνο στην εκμάθηση της φόρμας και κάποιων ενεργειακών ασκήσεων (Τσι Κουνγκ), η ολοκληρωμένη εξάσκηση στο Τάι Τσι Τσουάν (ανεξαρτήτως στυλ) χωρίζεται σε πέντε ενότητες, η ύπαρξη των οποίων αποτελεί δείγμα (όχι όμως και απόλυτη εξασφάλιση) ότι το Τάι Τσι Τσουάν που διδάσκεται στην εκάστοτε σχολή είναι ολοκληρωμένο:

Α) Φόρμα

Η φόρμα είναι ένα σύνολο κινήσεων, μια μεγάλη χορογραφία θα λέγαμε, το οποίο εκτελείται με πολύ αργή ταχύτητα και αποτελείται από ολοκληρωμένα σχήματα επίθεσης και άμυνας, τα οποία ρέουν ομαλά και κυκλικά το ένα μέσα από το άλλο. Σκοπός της φόρμας είναι η εκγύμναση και εκπαίδευση του σώματος σε πολύπλοκες αμυντικές και επιθετικές κινήσεις, η κατάκτηση καλής ισορροπίας, η απόκτηση ενός ήρεμου και εστιασμένου νου, η χαλάρωση του νευρικού συστήματος, η θεμελίωση καλής υγείας, το δυνάμωμα της μνήμης κλπ.

Η φόρμα είναι αυτό το οποίο χαρακτηρίζει, στα μάτια του πολύ κόσμου, το Τάι Τσι Τσουάν και, συνήθως, είναι το κύριο αντικείμενο διδασκαλίας στις περισσότερες σχολές. Το κάθε στυλ έχει τη δική του ιδιαίτερη φόρμα.

Β) Σπρώξιμο Χεριών

Πολύ σημαντικές συνεργατικές ασκήσεις οι οποίες εκτελούνται σε ζευγάρια, με σκοπό την απόκτηση από τους ασκουμένους πιο εξειδικευμένων ικανοτήτων, όπως αίσθηση της κίνησης του αντιπάλου, ανταπόκριση, ευαισθησία κλπ. Οι ασκήσεις αυτές βελτιώνουν την εγρήγορση του μαθητή και την ικανότητά του να εξουδετερώνει, οδηγώντας την στο κενό, τη δύναμη του αντιπάλου του. Αυτό επιτυγχάνεται «κολλώντας» πάνω στον συμπαίκτη του με τα χέρια και «ακούγοντας» την πρόθεσή του μέσω της αίσθησης της αφής. Οι ασκήσεις Σπρωξίματος των Χεριών χωρίζονται σε στατικές, κινούμενες και ελεύθερες και θεωρούνται ο κρίκος που ενώνει τη φόρμα με τις μαχητικές εφαρμογές. Η εξάσκηση σε αυτές είναι ουσιώδης και βασική προϋπόθεση για το ξεκίνημα της μαχητικής εκπαίδευσης και της απόκτησης της ικανότητας για άλλες, πιο σύνθετες ασκήσεις, αφού μέσα από το Σπρώξιμο των Χεριών ο μαθητής προχωράει επίσης και στην ακίνδυνη εκμάθηση μαχητικών τεχνικών, λαβών, βηματισμών κλπ. Στο Σπρώξιμο των Χεριών τα τελευταία χρόνια γίνονται στο εξωτερικό και αγώνες, για όσους το επιθυμούν.

Γ) Μαχητικές Τεχνικές

Η φόρμα αναλύεται σε μεμονωμένες τεχνικές, οι οποίες, σε συνδυασμό με βηματισμούς και άλλες τεχνικές οι οποίες δεν βρίσκονται μέσα στη φόρμα, συνδέονται σε πρακτικές και πολύ ισχυρές μαχητικές εφαρμογές, προορισμένες για αυτοάμυνα. Σε κάποιες σχολές Τάι Τσι Τσουάν υπάρχει, επίσης, και αγωνιστική εξάσκηση, με σκοπό τη συμμετοχή σε αγώνες πλήρους επαφής (Σάντα). Η εξάσκηση στις Μαχητικές Εφαρμογές ολοκληρώνεται με την ικανότητα του ασκούμενου να συμμετέχει σε ελεύθερη συμπλοκή σώμα με σώμα (στα πλαίσια της σχολής και με την ανάλογη προστασία φυσικά) , όπου επιτρέπονται κάθε λογής χτυπήματα με όλο το σώμα (όχι μόνο με τα χέρια και τα πόδια), κλειδώματα, ρίψεις και ανατροπές, κρατώντας ωστόσο την ποιότητα και την τεχνική του Τάι Τσι Τσουάν.

Δ) Όπλα

Στα παραδοσιακά συστήματα Τάι Τσι Τσουάν υπάρχουν, συνήθως, τρία βασικά όπλα: η Σπάθα, το Ξίφος και η Λόγχη. Τα τρία αυτά όπλα έχουν τις δικές τους φόρμες, οι οποίες εκτελούνται, συνήθως, με γρήγορη και δυναμική κίνηση για την απόκτηση τέλειας φυσικής κατάστασης, τις δικές τους Μαχητικές Εφαρμογές, όπως και ασκήσεις αντίστοιχες των Χεριών που Σπρώχνουν εκτελεσμένες με όπλα. Σε κάποια στυλ έχουν δημιουργηθεί φόρμες και άλλων όπλων όπως μαχαίρι, βεντάλια κλπ.

E) Τσι Κουνγκ – Νέι Κουνγκ

Ενώ το Τάι Τσι Τσουάν είναι από μόνο του μία πολύ ισχυρή ενεργειακή πρακτική, πολλοί εκπαιδευτές εντάσσουν στο πρόγραμμά τους και ασκήσεις Τσι Κουνγκ (ή Νέι Κουνγκ), δηλαδή ασκήσεις για την ανάπτυξη εσωτερικής ενέργειας και δύναμης. Το Τσι Κουνγκ εξασκείται από πολλούς και ως ολοκληρωμένο σύστημα εκγύμνασης για καλή υγεία ή συμπληρωματικά σε άλλα στυλ ή μεθόδους άσκησης. 

Τα Τσι Κουνγκ συνήθως συνδυάζουν τη σωματική κίνηση ή ακινησία με την αναπνοή και τη συγκέντρωση του νου. Στην κατηγορία αυτών των ασκήσεων μπορούμε να βρούμε από απλοποιημένες τεχνικές για την καλή υγεία, προορισμένες για χρήση από το ευρύ κοινό, εώς και πολύπλοκες και απαιτητικές τεχνικές για τη βελτίωση της υγείας, την ενδυνάμωση του σώματος αλλά και την αποτελεσματικότητα στη συμπλοκή σώμα με σώμα, για όσους επιθυμούν να εμβαθύνουν.